Друк

НАТУРАЛЬНЕ ПЛАНУВАННЯ СІМ'Ї

БАГАТОПОКАЗНИКОВИЙ МЕТОД РОЗПІЗНАВАННЯ  ПЛІДНОСТІ

АНГЛІЙСЬКА МОДИФІКАЦІЯ


Натуральне планування сім'ї

Методи планування  або відкладання вагітності, які базуються на спостереженні за симптомами, що природньо з'являються протягом менструального циклу, і ознаками періодів плідності і неплідності, з  утриманням від інтимних стосунків в плідному періоді, якщо не планується зачаття дитини”. 
(Всесвітня Організація Охорони здоров'я, 1982 рік)

 

ОЗНАКИ ПЛІДНОСТІ

(З матеріалів доктора Аліни Ліхтаровіч)

Часто  я зустрічала жінок, які наполегливо твердили про те, що неможливо визначити час овуляції. Звичайно, якби яйцеклітина була забезпечена крихітним дзвіночком, який супроводжував би її в мандрівку по матковій трубі особливим дзвоном, наше життя було б набагато легше. А чому б, замість неіснуючого дзвіночка, не звернути увагу на інші зовнішні ознаки, характерні для фази плідності. Адже це зовсім не складно!     
Слиз  
Положення шийки матки  
Температура  
Додаткові ознаки плідності

...Із історії розвитку МРП.

Використання  методів розпізнавання плідності є одним з компонентів природного стилю подружніх стосунків. В сучасному світі існують дві міжнародні асоціації, що пропагують методи розпізнавання плідності.  Перша асоціація (IFFLP) поширює симпто-термальний метод (вона об'єднує фахівців Австрії, Англії, Франції, Італії, США). Друга асоціація (WOOMB) навчає методу Біллінгса.  Що стосується історії, то ще в стародавні часи, дві тисячі років тому були відомі природні методи розпізнавання плідності. Так, в Древньому Єгипті 12 перших днів циклу вважалися плідними, особливо середина циклу. До нас дійшли уривчасті свідоцтва цих знань. На чому вони грунтувалися — невідомо. У Древній Індії вважали, що зачаття хлопчика відбувається в парні дні, а дівчинки — в непарні. Зараз, звичайно, ясно, що це не так.  
На початку XX століття двоє вчених незалежно один від одного — японський гінеколог Огино (1929) і австрійський гінеколог Кнаусс (1929) встановили залежність між жовтим тілом  та прогестероном, а також те, що овуляція відбувається між 11-м і 18-м днями циклу. Так з'явився метод ритму Огино-Кнаусса, більш відомий під назвою подружнього календарика.

Ще раніше, в 1904 році, Ван де Вельде виявив, що прогестерон підвищує базальну температуру тіла.

У 1945 році англійка Бертон прийшла до висновку, що подружнє співжиття  на 3-й або 4-й день після підвищення температури не приводить до зачаття. 

У 1947 році Ферін запропонував  правила практичного використання термічного тесту для розпізнавання плідності.

У 1963 році Джон Маршалл з'єднав метод календарика з температурою. Новий метод отримав назву температурно-календарний.

Доктор Ретцер в 1968 році вперше описав симпто-термальний метод, що базується  на самоспостереженні зацервикальним слизом і базальною температурою тіла,  і запропонував власну модифікацію даного методу, яка використовується і дотепер.

Подружжя Біллінгси з Австралії, невролог і педіатр, ще в 50-х роках  розробили правила визначення плідних і неплідних фаз циклу на основі спостереження виключно за цервикальним слизом. У подальші роки цей метод, що отримав назву Біллінгса овуляційний, поширювався, головним чином, в країнах третього світу (Австралія, Африка, Латинська Америка). До Європи  метод Білінгса прийшов в кінці 70-х років.

У 1977 році була розроблена бірмінгемська модифікація симпто-термального методу.

Як свідчить статистика ООН, зараз методи розпізнавання плідності  застосовують 25% населення земної кулі репродуктивного віку (Це близько 600-700 мільйонів).

Інтерес до методів розпізнавання плідності викликаний екологічними чинниками, відсутністю шкоди для  здоров'я, етичними і моральними поглядами, позитивним впливом на розвиток гармонійного подружнього зв'язку.

Кожна подружня пара має право на повну вичерпну інформацію, що стосується репродуктивного здоров'я, має право знати все про свою індивідуальну плідністьу кожен день репродуктивного періоду свого життя.
Чітке спостереження за своїм  циклом дозволяє точно визначити час зачаття дитини, що має величезне значення для його пренатального розвитку та підготовки до пологів. Нерегулярний менструальний цикл не є перешкодою для використання методу.   
Початок і кінець плідної фази циклу визначаються завдяки ознакам плідності, за якими жінка спостерігає та  інтерпретує. Метод дозволяє визначити час найбільш сприятливий для зачаття дитини, що дуже важливо у випадках із зниженою фертильністю, яку інколи плутають із безпліддям.

Мета будь-якого методу розпізнавання плідності — інформація, що дає психологічний комфорт і можливість для правильного прийняття  рішення, відповідно планам і можливостям сім'ї.  Використання методів розпізнавання плідності не протирічить жодній культурній або релігійній традиції. Метод дає лише інформацію, необхідну кожному подружжю, а використання цієї інформації залежить від умов, в яких живе конкретна  сім'я і традицій, яких дана сім'я дотримується.

(симптотермальний метод).


В 1977 році при Королівській Клініці Акушерства і Гінекології в м. Бірмінгемі (Англія)  була заснована перша в Європі Асоціація Натурального  Планування Родини (ANFPT). В результаті наукової роботи була розроблена одна з модифікацій симпто-термального методу розпізнавання фертильності, що базується на трьох ознаках, що супроводжують плідний період  менструального циклу жінки, тобто ті дні, коли може відбутися  зачаття дитини. Метод в бірмінгемській модифікації отримав назву багатопоказникового,
оскільки використовує три головні показники: цервикальний слиз, базальну температуру тіла і стан шийки матки протягом циклу. Багатопоказовий метод  об'єднує ці три ознаки і пропонує спостерігати за всіма трьома одночасно. Його також називають методом подвійного підтвердження, оскільки про початок і кінець фертильного періоду повинні сигналізувати не менш 2-х показників. Метод підтверджений перевіреними науковими  даними і результатами клінічних досліджень. Метод полягає в чітких правилах самоспостереження і правилах інтерпретації результатів спостережень.

Одночасно з розробкою методу Асоціація прийняла рішення про необхідність спеціальної підготовки консультантів по даному методу. Розроблена оригінальна методика навчання методу людей різного інтелектуального рівня, а також методика підготовки  консультантів. Якісне навчання однієї подружньої пари,  дає можливість подружжю надалі ефективно використовувати метод без сторонньої допомоги. Передбачає цикл зустрічей з професійним консультантом.

Консультантом може стати людина, без медичної освіти, але навчена  методиці викладання методу. Консультант методу розпізнавання фертильності може бути хорошим помічником сімейного лікаря або лікаря-гінеколога, що спостерігає конкретну жінку. Консультант, що не має медичної освіти, співпрацює з лікарем для того, щоб у разі виявлення деяких патологій почати своєчасне лікування. Інтерпретація карт спостережень дає можливість ранньої діагностики деяких гінекологічних порушень, а також можливість контролю і передбачення деяких психічних реакцій жінки, характерних для конкретної фази її менструального циклу, що позитивно відбивається на здоров'ї сім'ї в цілому.

Метод однаково ефективний для жінок з нерегулярними циклами, а також в особливих ситуаціях, таких, як лактаційна аменорея, пременопауза, припинення прийому гормональних препаратів.

Підготовка  професійних консультантів складається з двох етапів навчання, кожен з яких завершується іспитом.

На першому етапі учні отримують необхідну базу відомостей по анатомії та ендокринології, пов'язаних з репродуктивною функцією, а також основу знань даного методу: загальні правила користування методом, що включають методику самоспостереження і методику інтерпретації результатів самоспостереження. Велика увага приділяється таким психологічним моментам як спілкування з подружньою парою або пацієнтом під час консультування, а також деструктивному впливу на сім'ю контрацептивного мислення і тим позитивним чинникам в розвитку гармонійного шлюбу, які відкриває метод.

На другому етапі навчання учні отримують поглиблене знання про метод, зокрема — користання методом в таких ситуаціях життя жінки, як період екологічного, змішаного або штучного годування дитини; після припинення прийому гормональних препаратів; у пременопаузі.  Обидва етапи завершуються іспитом і, по пред'явленню і захисту результатів своєї практичної діяльності, видається міжнародний сертифікат на право консультування по цьому методу. Крім того, щорік необхідно підтверджувати свою кваліфікацію.